Monday, July 28, 2008

OSAKA PART 1



Osaka oh Osaka...




Akhirnya aku dah kembali semula ke Tokyo dari berholiday ke Osaka selama 4 hari 3 malam. Pada memulanya memang we all plan nak stay 2 malam jer tapi disebabkan 'ter' punya pasal, we all tambah lagi semalam kat sini... Hahahaha... Puncanya pasal tak puas merayau lagik!!

Perjalanan ke Osaka memang memenatkan...

Letih + penattttt + boring + panas!!!

Driving non stop selama 6 jam lebih dari Tokyo ditambah pula dengan cuaca yang panas sepanjang jalan membuatkan kebas-kebas bon*** aku nih...

Tapi yang pastinya memang aku enjoyyyyyyyyyyyyyy...

Minyak full tank + toll bagi perjalanan sehala jer dah nak cecah RM 1k.. serious shit!!

Takai..takai..takai...


harga yang perlu di bayar untuk holiday di negara Jepun..

No wonder laa rakyat jepun sendiri lebih suka berholiday ke luar negara dari berholiday di dalam negara sendiri... Hurmmm...







Kat atas ni Navi System dalam kete. Dia ni laa kawan sejati aku... kalau takde dia, alamat tak berjalan laa aku kat dalam jepun nih!!

Skarang ni waktu menunjukkan pukul 9.11 pagi dan aku dijangka tiba di Osaka pada pukul 4.10 petang nanti... wallawey, jauh seyyyyyy...

Jarak sejauh 551 km akan ditempohi... perghhhhhhhh!!!!













Gambar pemandangan di sepanjang lebuhraya di ambil oleh co-pilot aku... Huhuhu...





Kesian lak aku tengok si kakak sampai tertido kat belakang.. Jauh lagi nak sampai nih!! sabo jer laaa!!





Si Akemi nih dah 2 3 kali tido bangun, tido bangun tapi tak sampai-sampai jugak... Hahahaha...





Baru nampak signboard ke Osaka... Gumbira skit rasa di hati...





Laaa, ingatkan dah nak sampai rupanya still ada lagi 132 km untuk di gagahi...
Letih dah nih!!!




Huarghhhh, still ada 76 km lagik??? Bila nak sampai nih??? Fedup dah nih!!






Akhirnya....

Sampai jugak di tempat yang ditujui... Syukran..syukran...

Hotel yang we all nak stay pon dah nampak batang hidung kat depan tuu... Bestnyerrr...

Waktu jangka tiba pada Navi system ialah pukul 4.10 petang tapi disebabkan aku non stop driving + merembat 140-160 km/h di sepanjang jalan, we all sampai di Osaka jam 3 petang.

Awal sejam lebih gak laa.. Hopefully takde ler kertas saman sampai kat umah nanti..

Rege saman kat jepun ni memang tak hengat punya mahal!! Pemanduan di lebuh raya hanya 80-100 km/h sahaja tak silap aku.

Lebih 110 km/h = rm300, lebih 120 km/h = rm600, lebih 130 km/h = rm900 dan kalau aku punya stail pemanduan tadi, mau beriban gak kena bayar saman tuu... huhuhu...


Kita lupakan perkara saman menyaman nih... Yang penting skarang hotel yang we all akan stay dah ada kat depan mata. Perkara pertama yang aku nak buat sekarang hanyalah letak barang kat dalam bilik pastu sambung gi jenjalan. Hahahaha..

Kalau iyer pon rilex laa dulu kan?? Ini dikejarkan berjalan dulu.. hehe...



Swissotel Nankai Osaka

















View bilik yang akan we all stay selama 2 malam berturut-turut ( memula sampai memang plan 2 malam pastu tambah lagi semalam jadik ler 3 malam ). Cuma aku kurang berkenan dengan suasana bilik yang kurang menarik. Kalau si Eric Kasa Impian ada sure cun bilik ni..

Hotel 4 bintang tapi bab interior hampeh!! Kurang memuaskan!! Huh!!

Aku bagi 3 bintang jer laa bab interior...











View ini diambil dari tingkat 21 Swissotel Nankai Osaka...




Bangunan ni ler yang 1st skali aku tuju bila menjejakkan kaki kat Osaka..


TOYS..TOYS..TOYS..


Dari bilik hotel lagi dah nampak bangunan ni.. Tak bley tahan!!! kena dan mesti pegi!! Bangunan ni terletak sejauh lebih kurang 1000m dari hotel. Sanggup berjalan kaki semata-mata nak tengok toys... Huhuhu...


Kegilaan terhadap menan telah menghantui diri aku.. asal mana jer ada kedai menan, kat situ jugak laa akan aku berenti... hihihi..


Kita tengok dulu apa yang ada kat dalam kedai ni yer??

















Aku memang plan nak beli 'Kitt' nih tapi ntah camana boleh lak terlupa!! Hampeh tul laa!!

Kat bawah ni pulak view shopping mall yang terletak betul-betul kat kaki hotel nih..

Namba Park dan Takashimaya Osaka.












Check in hotel jam 3.30 petang, keluar berjalan jam 4.00 petang dan balik semula hotel jam 11.00 malam. Bukannya apa, just berjalan-jalan kat area berdekatan hotel jerk. Itu pon dah makan berjam-jam gak.. window shopping laa katakan... Berminat untuk mengetahui tentang lebih lanjut pasal Swissotel Nankai Osaka boleh laa melayari laman web berikut :
Cerita pasal Osaka nih ada lagi sambungannya tau, bukan hanya terhenti disini??? Banyak lagi nak diceritakan especially Universal Studio Osaka dan D.A.D butique.. Hehehe...

Tunggu jer laa kemunculan Osaka Part 2.
Adios...
Read more >>

Sunday, July 20, 2008

UENO & SANJA MATSURI


Perghh, lama betul aku tak meng'update' blog kan? Jari jemari ni pon dah start rasa kebas-kebas bila nak memulakan blog semula. Maklum jer laa, kalau dihitung mau dekat-dekat sepurnama gak lamanya tak menaip panjang ni... Wakakaka..


Actually, aku bukannya tak nak update story tetapi beberapa masalah yang tak dapat di elakkan contohnya subject dan story yang kurang menarik. Gambar memang menjadi kemestian dalam setiap blog yang aku tulis. Kalau takde gambar, "ibarat tiada senikata dia dalam lagu". Cewahhh, bermadah puitis macam haram!! Kuang..kuang..kuang..

For ur info guys, sebelum ini boleh dikatakan setiap hari hujan di negara Jepun. Kengkadang tu sampai 3 hari 3 malam Non Stop actionnya, so banyak gak laa projek amik gambar yang terhenti disebabkan hujan ( paham-paham jer laa cameraman amatur ). Aku ada jugak bercuti di Hakone last month tapi banyak gambar-gambar yang kurang menarik untuk dijadikan cerita. Boringgggg...


Tak banyak bende yang boleh dilakukan sepanjang musim hujan melainkan tido dan 'indoor games'.. Kah..kah..kah.. ( dah jangan pikir yang bukan-bukan yer?, korang tu asyik nak melencong jerk!! )

Nowdays, musim hujan dah berlalu... Matahari sudah memancarkan sinarannya setiap hari. Yehaaaaaaaaa... Aku akan kembali mengganas di alam blog. Huhuhu..


Opsss, sebelum terlupa, aku mintak maap bebanyak pada member-member yang mengharapkan story pasal Star Wars Celebration Japan kerana aku tak dapat menunaikan janji-janji palsu ku itu. Reason yang paling kuat adalah kerana 24 July ni aku akan menjelajah negeri jepun. Takde laa jelajah sampai satu jepun, cuma kali ni jauh skit pengembaraan aku. Kalau idak tu asyik dalam Tokyo jerk.. Aku dah bosan dengan Tokyo, aku akan ke Osaka. "From Tokyo to Osaka wif luv" Hihihi. Banyak jugak laa nak pakai 'sen' especially cost perjalanan dan tempat tinggal disana. Sebab tu laa aku terpaksa korbankan Star Wars Celebration pada tahun ni. Insyaallah kalau tahun depan ada lagi, aku akan bagitau korang yer? Hopefully korang tak terpedaya lagi dengan janji-janji manisku ini.. Wakakaka...


Perjalanan dari Tokyo ke Osaka cuma mengambil masa selama 6-7 jam dengan menaiki kereta. Kalau menggunakan Shinkansen dalam 2-3 jam sahaja tapi memandangkan harga tiket ketapi laju tu pon dah naik, baik aku drive sendiri jerk. More save!! Duit yang selebihnya boleh shoppinggggg... Yehaaaa...


Apa yang ada kat Osaka?


Tak tau laa apa yang ada kat sana cuma target dalam kepala aku ni hanya satu iaitu Universal Studio. Alah, macam kat Hollywood jugak tu.. Bende-bende lain yang menarik kat Osaka aku tak sure tapi tak silap aku ada istana lama, aquarium terbesar , pekan-pekan lama serta "geisha" di ( Kyoto ) dan kedai accessories kete yang aku giler-gilerkan selama ni.. Tunggu jer laa cerita pasal Osaka nanti yer?

Ni bukan cobaan tau? Ini betul-betulllll....


UENO


Tajuk cerita kita pada kali ni ialah Ueno. Ueno ni aku boleh samakan dengan Petaling Street di KL. Pemandangan nyer sama sebijik tak tumpah macam 'PS butique'. Ada penjual baju, kasut, sayur, daging, ikan, ayam dan macam-macam lagi. Ueno juga boleh dikatakan 'hot spot' untuk pelancong mendapatkan souviner pada sedara mara mahupon kekasih yang ditinggalkan semasa melancong. Bukannya apa, buat 'tutup mulut' dorang tu kasi jangan memekak mintak hadiah bila nampak batang hidung kita nanti.


Slalunyer kalau aku rajin, aku akan ke Ueno ni membeli ikan dan sayur-sayur tempatan. ( Itu kalau rajin lerr, kalau datang malasnya, belakang umah punya kedai serbaneka laa jawabnya ). Di Ueno ni, petai pon ada dijual laa!! Jangan terkejut tau? Kebanyakkan sayur-sayur kat Ueno ni diimport dari Thailand. Sebab tu ler produk-produk dari siam or malaysia still boleh jumpa di sini. Daging-daging import serta ayam-ayam import yang Halal jugak ada dijual di sini. Ikan-ikan yang dijual juga fresh-fresh belaka dan boleh dikatakan murah jika dibandingkan dengan pasaraya-pasaraya besar yang berdekatan. Dorang jual sebijik macam style pasar malam. Satu pinggan bersamaan 1000 Yen ( Rm 30 ). Kira murah laa tu!!!


Produk kecantikan SK2 di jual tepi-tepi jalan jer kat jepun ni. Pada yang gemarkan produk SK2 nih, satu jer nak bagitau yer?? Jepun-jepun kat sini tak pandang pon produk tuu!!! Dorang kata bende tu biasa-biasa jerk bukan pasal ianya buatan dari negara jepun itu sendiri tetapi memang SK2 takde bende!! Sama jer macam produk-produk kecantikan yang lelain. Kalau tak caya tanya Morimoto!! kenal tak sapa Morimoto nih?? Hah, tu lah!! Lain kali banyakkan membaca!! Ini apa yang aku dengar dari mulut jepun tu sendiri sebab dorang heran pasal apa rakyat negara aku ni tergila-gilakan sangat bende SK2 tuu!!

SK2 oh SK2!!!

Brand-brand sport seperti Adidas, Nike, New Balance dan lelain tu di jual secara longgok macam jual buah rambutan jerk kat sini. Bukannya pasal bende tu tiruan or used tetapi cuma dah ketinggalan zaman jerk. Maklum jer laa orang-orang Jepun ni sumernya nak brand new. Kalau dah outdated, rege jatuh merundum macam buah durian yang nak dibuat tempoyak tuu. Tak caya?? Kita layan dulu gambar-gambar kat bawah ni.










Yang ini pula kedai menjual barang-barang berjenama contohnya COACH, LV, HERMES, D & G dan lain-lain dengan harga yang boleh dikatakan 'reasonable'. Ada yang baru dan ada gak yang second hand or third hand or tak tau berapa banyak 'hand' dah yang pakai bende ni. Rege boleh tahan gak laaa.. ( kedai-kedai macam ni banyak dijumpai dalam negara jepun sebab salah satunya adalah dan lain dan tak bukan pasal jepun-jepun ni suka yang terbaru. Asal ada produk baru jerk dorang beli, so yang lama tu dorang jual kat kedai-kedai macam ni lerr... )








Kedai ni menjual barang-barang sport yang macam aku bagitau kat atas tadi. Tengok jer laa, main lambak-lambak macam jual buah durian busuk!! dorang dah tak boleh nak susun satu-satu pasal barang dah terlampau banyak. As a buyer, kita kena laa geledah baju-baju yang menggunung tinggi tuu..










Gambar kat atas ni pon sama!! Huh!!!











Satu piring = 1000 yen. Murah laa kan???









Kedai toys kesukaan aku.. macam-macam "menan" ada kat sini.. sekarang ni aku dah addicted dengan toys plak.. tak boleh tahan tengok toys especially yang rare.. meleleh air liur bila tengok menan. Bini aku dah tak boleh nak cakap apa sebabnya aku dah sama naik dengan anak aku yang besar tu!! Kalau dia beli menan, aku pon mesti beli jugak.. tak kira, nak gak menan!!!

( Info : Menan XXX kena gi kedai belakang dia.. jangan bgtau sesapa!! ) Huhuhu..







Yang ini pulak kedai 'Kebab' favourite aku.. Tak sah kalau tak makan kebab ni bila berkunjung ke Ueno. Try ler jika korang singgah ke Ueno nanti..
HALAL.. No worries..



Sanja Matsuri



Kebetulan pada masa aku pegi Ueno nih, diorang tengah adakan perarakan Sanja Matsuri.

Asal usul perayaan ni aku tak baper tau tapi kalau rajin, korang google laa dalam net. Hihihi.

Memang nasib aku kali ni agak bertuah sebab dapat menyaksikan perarakan ni di depan mata. Tak sangka pon ada perarakan di Ueno!! Satu jer yang aku boleh kata, memang best perarakan macam ni + warna-warni baju-baju traditional yang dorang pakai!! Dan yang paling aku respek, makcik-makcik or boleh panggil nenek gak laa yang berarak tu masih gagah berjoget walaupon umur dorang tu dah lebih dari separuh abad. Respek giler!! Kalau makcik-makcik or nenek-nenek kat negara aku nih, jangan harap laa dorang nak join bende-bende macam ni.. dah sah-sah dorang duduk mengadap tv jerk!! Yang atuk-atuk tu plak, gi main dam ngan kengkawan kat kedai kopi menghabiskan sisa-sisa hidup!! Jangan terasa plak, ini kenyataan yang banyak aku lihat di negara matahari terbit nih. Banyak sekali perbezaan orang-orang kat sini kalau nak di compare kan dengan negara aku!!
Thumbsup aku berikan pada makcik-makcik dan nenek-nenek kat jepun ni laa!!

1st time tengok perarakan macam ni beb!! Excited giler!!























Kuat lagi makcik-makcik ni kan?? Aku "suspek" betul laa kat dorang!!
















































































































































































































Amacam?? terubat dengan gambar-gambar di atas?? Lebih dari 50 keping tau?? Jangan kata sikit iyer?? Kalau nak tengok lagi, kena laa click kat My Flickr...
Kalau korang rasa nak shopping dengan rege yang munasabah, aku suggest ke Ueno, ianya memang di buka setiap tahun tanpa tutup. Tetapi kalau korang nak menyaksikan Sanja Matsuri, korang kenalah berada di Jepun start dari awal bulan July sehinggalah hujung bulan August. Ianya disambut pada musim panas setiap tahun dan festival Matsuri ni pula terbahagi pada banyak bahagian ( bukannya Mohd Suri tau?? jangan lak silap!! ). Rajin-rajin ler menggoogle net untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang perayaan Matsuri serta tarikhnya.


Sekian dan Selamat Bercuti. Ciao.....


P/s - Tunggu kemunculan Universal Studio Osaka tak lama lagi.. Yehaaaaa!!!
Read more >>