Wednesday, July 30, 2008

OSAKA PART 4




Hari yang keempat dan terakhir we all melepak di Osaka.


Pukul 10.00 pagi masing-masing dah siap sedia untuk ronda-ronda near kawasan hotel jerk. Kali ni memang betul-betul nak berjalan di kawasan yang berdekatan hotel bukan macam semalam, planned nak jalan dekat-dekat last-last 40 km gak laa 'berjalan-jalan' tu. Hari terakhir nih jugak laa macam-macam bende nak cari especially souviner dari Osaka. Takkan laa pegi jauh-jauh balik tangan kosong jer? Jiran tetangga dan orang kampung sebelah dah tau yang we all ke Osaka. Nanti puas gak laa nak menjawab " takde buah tangan ker?? ".

Adat hidup berjiran laa katakannn?? So, we all carik laa sedikit buah tangan untuk di bawa pulang ke Tokyo.


Bukannya takde jual souviner kat area situ tapi kebanyakkan souviner yang dijual, boleh jumpa di Tokyo. Aku nak carik souviner yang takde kat Tokyo, apa jadahnya belikan bende yang kita boleh jumpa di Tokyo kan?

Coz, each city dalam Jepun ni ada souviner nyer yang tersendiri. Serupa jugak macam kat negara aku, kalau gi kelantan, terkenal wif keropok lekor, Terengganu dengan batik dan Melaka pula dengan cencaloknya. Sama gak macam sini beb.

Last-last jumpa 'sweet' yang boleh dikatakan famous kat Osaka. Nama sweet tu memang haram aku nak hengat!! Tapi inti dalaman sweet ni ialah soy sauce. Boleh tahan gak laa rasanya. At least, ceria gak laa muka jiran sebelah menyebelah bila tengok kita ding-dong pintu umah bawak soviner nanti.


Last-last, sampai pukul 3 petang gak laa we all round-round kat kaki hotel ni jerk. Dekat 4 jam lebih jalan-jalan kat kaki hotel jer.. huhuhu...

Carik souviner tu 30 mins jer, yang lagi 3 jam lebih tu shopping kali terakhir. Tapi yang pastinya 2 jam aku dok melekat kat dalam kedai mainan. Bukannya untuk anak tapi untuk bapak nyer. Kat bawah ni toys yang sempat di beli.






Rupanya bukan aku jer yang tershopping rupanya co-pilot aku pon sama? Padan laa tak nampak batang hidung kat dalam kedai mainan ni rupanya dia dah masuk kat kedai yang lagi satu.. huhuhu.

Biar lah, janji memasing ada ole-ole untuk diri sendiri.

Nak dekat pukul 4 petang baru laa aku start engine untuk menuju pulang ke Tokyo.

Baru laa terpikir sekejap yang betapa jauhnyer rasa nak balik ke Tokyo semula!!

7 jam perjalanan akan ditempuhi.. Perghhhh!!!


Apa-apa pon sekali lagi aku katakan yang Osaka memang besttttt. Lagi best kalau dapat melepak seminggu kat sini??

Di bawah ni pulak gambar kenang-kenangan bersama family kat depan hotel yang we all menginap..

Insyaallah kalau takde apa-apa, tahun depan aku akan ke sini lagi..


SAYONARA Osaka !!!







TAMMATTTT....




0 comments:

Post a Comment