Thursday, June 12, 2008

VENUS PORT

Jalan-jalan lagi....
Hurm, korang mesti terpikir yang aku ni asyik berjalan jer kan..kan..kan ? Apa nak buat? Wifey dah penat-penat keje so every weekend kena la habiskan masa berfamily berjalan-jalan. Kalau hari-hari biasa memang 'memerap' kat dalam umah jer laa. Mana lagi nak pegi?
2 orang 'askar' nak kena usung lagi? Penat woooo.. Nanti sorang dipegang, sorang lagi ntah kemana-mana? Lagi kacau bilau dibuatnya? Pernah satu ketika bila we all window shopping di salah satu shopping complex di jepun ni, si kakak mintak duit kat mama dia. So, tanpa syak wasangka terus jer laa si mama ni bagi duit tu kat si kakak. Nak tau apa dia buat? Dia masuk one of the shop kat dalam shopping complex tu and 'grab' one of the item yang terdapat kat dalam tu dan dia gi bayar kat counter.
Anyway, duit yang dia bayar tu tak cukup untuk nilai barang yang dia ambil. Wakakakakaka.. Padan ler cashier jepun tu dok 'explained' macam-macam kat dia, rupanya duit tak cukup. Haru biru dibuatnya beb... One more things, nasib baik laa we all dah trained dia 'ambil barang dan bayar' sebelum ni. Itu sebab ler dia 'ambil barang dan bayar' jugak macam yang aku ajar kat dia. Hahahaha...
the moral of da story :
JANGAN BAGI DUIT KAT ANAK SESUKA ATI
Okaylah, citer kali ni berkenaan makan-makan dan makan. Cerita pasal makan pulak yer? Restaurant di bawah ni adalah restaurant favourite bagi we all sekeluarga. Dah 3 4 kali jugak laa we all makan-makan di restaurant ni. Menu yang disediakan adalah Western dan Japanese. Sebab tu laa 'tekak' nih boleh terima, if all Japanese food memang tak bley masuk laa.
I hate Japanese food Not japanese gals tau??? hihi..
Kalau bab ikan bakar jepun okay lagi tapi kalau dah masuk yang lain-lain tu 'tekak' mula laa 'loya-loya'.. Uwekkkk... Maklum jer laa 'tekak' aku ni masih lagi tekak orang malaysia walaupon dah duduk sini nak dekat 2 tahun still susah nak terima japanese food.. Tak tau laa naper??
Menu favourite aku kat sini sudah semestinya Spaghetti Seafood.. Nyum..nyum..
Itu memang menu wajib aku ler.. Bukan aku jer sorang yang layan bende ni, semuanya termasuk skali si kecik tu. Western..western..
Suasana didalam restaurant ni pon tenang dan menyamankan...
Tengok ler gambar kat bawah kalau nak tauuuu???



Harga yang ditawarkan memang berbaloi dengan apa yang kita makan. Kalau satu pinggan tu standard price dalam 30 to 40 Ringgit Malaysia jerrrrr. Even kalau makan di salah satu restaurant Malaysia kat dalam tokyo ni pon lebih kurang sama jer regenyer.

Jangan kata Mahal yer?? Living cost di Jepun memang camtu. So janganlah nak di compare kan dengan di negara sendiri about da price. Kalau terlampau memikirkan semua tu aku rasa baik laa tak payah kemana-mana?? Duduk jer laa kat umah diam-diam lepas tu masak jer ler maggi kat dalam dapur tu kalau asyik terlampau nak berkira tentang hal itu dan ini.. Betul tak???

Honestly aku kata 'Aku benci orang yang berkira sesangat' !!!

Kita lupakan perkara tadi dan kembali pada cerita makan..makan dan makan. Lokasi restaurant ni terletak di Venus Port, Odaiba. Jangan risau, Odaiba terletak didalam tokyo jer. Kalau dari bandar Tokyo tu dalam 45 mins menggunakan train.

45 mins?? Lamanya?? Dah macam nak ke Yokohama pulak??

Yup, lebih kurang dlm 45 mins disebabkan train akan merentasi laut jepun dan ianya juga melalui di bawah 'Rainbow Bride'.

Nih ada sedikit penerangan berkaitan dengan Rainbow bridge...

Ia adalah satu-satunya jambatan yang terpanjang merentasi laut jepun. Itu kalau tak silap aku ler... Lain-lain penerangan kena goggle dalam NET lah yer adik-adik dan kakak-kakak??

Rasanya dah habis kot cerita pasal makan nih... Hahahaha..

Cerita makan dah habis kita start pulak cerita berkenaan

Venus Port.

Sebenarnya Venus Port ni cuma tempat shopping. Tapi ada jugak la Ferris Whell dan beberapa indoor games bersebelahan Venus Port nih. So dalam Venus Port ni macam-macam kedai yang berjenama mahupon kurang jenamanya ada disini.

Cuma apa yang menarik perhatian aku disini adalah, suasana dalaman shopping complex nih lain dari yang lain. Bumbung dalamannya di cat menyerupai awan dan kedai-kedai yang terdapat dalam ni mirip-mirip di Venus. So, ibarat macam kita berada di bandar Venus laa konon-kononnya. Rasanya, disebabkan itu lah shopping complex ni digelar Venus Port. Alkisahnya laa..

Untuk keterangan yang lebih lanjut anda layari laman web berkenaan :

http://www.venusfort.co.jp/multi/index_e.html


















Sekian sahaja berita untuk kali ini, saya Pekan Ramli melaporkan dari bilik berita...

Kembali semula ke bilik berita...

Anyway, thank for blogging yer? Jumpa lagi di lain masa. Adios.


2 comments:

nizam_5282 said...

Tumpang lalu bro....

Rockaholic said...

jangan lalu jer, baca skali tau... hehe...

Post a Comment